30.11.2016
Cesta do
Prahy? Po městě se přibližte na autobusák svým bicyklem, bezpečně ho tam
odložte a pokračujte autobusem. I tomu se říká integrovaná doprava a v
Lounech vám ji umožníme.
Od pátku 2. prosince 2016 totiž jsou na autobusovém nádraží v Lounech instalované bezpečné parkovací bikeboxy. Tyto „skříně“ pro celkem 5 kol budou uzamykatelné kódovým zámkem, vše napájeno solární energií. Provoz zdarma pro vás zajišťuje Město Louny.
Na počátku byl návrh na bezpečné
cyklostání na AN pro min. 10 kol, klidně placené. Na konci je konkrétní
realizace, která počítá jen s 5ti místy, je zdarma a zároveň je někdy
kritizována jako předražená nehezká věc, která bude sloužit jako veřejné
záchodky. Vzhled není nic moc, na autobusák by se hodil nějaký
designově zajímavý a křiklavý kontrapunkt k betonové šedi, ale co už.
Každopádně smysl a účel zůstaly zachovány.
Ve všední den je
možno si povšimnout, že parkoviště u AN, které patří k supermarketu
Albert, je téměř plné. Čím asi? Nejsou to nakupující, ale právě ti co
přijeli na nádraží autem a někam pak pokračovali autobusem. Když
odhlédneme od toho, že z jiných částí města by se sem na kole dostali
pohodlněji a zřejmě i rychleji, řešíme i riziko toho, že Albert si svoje
parkoviště zavře na závoru, tak jak to dělají nákupní centra u Prahy.
Okamžitě vznikne tlak na parkovací místa v okolí, místní budou křičet že
nemají kde zaparkovat. Vytvoření jednoho parkovacího místa ve městě teď
stojí klidně 60 – 80 tis. Kč. Logika i hospodárnost velí podpořit
dojíždění k nádraží na kole, dlouhodobě se to vyplatí nejen v penězích,
ale v i v hodnotě veřejného prostoru, který nemusí být zastavěn jen
auty.
(aktualizováno 18.1.2017)
Rozhovor pro MojeLouny:
1) Jste spoluautorem nápadu na instalaci úschovných boxů na kola?
Dá se to tak říci, na dopravní komisi města jsem přinesl návrh na zřízení
bezpečných stání na autobusáku. Komise to schválila. Místo, typ, dodavatele pak už řešilo město. Osobně bych přivítal na tomhle místě nějaký nápaditější design, ale to je subjektivní pohled každého. Máme městského architekta, věřím že to z nějakých důvodů prošlo právě takhle.
2) Kdo myslíte, že bude tyto boxy využívat a proč?
Úplně se to nabízí. Když přijedete autem přes všední den nakoupit k Albertu, pochopíte, že plné parkoviště nejsou zákazníci, ale ti co přijeli autem a přestoupili na autobus, třeba do Prahy. Zvláště těm, přijíždějícím na kratší vzdálenost po městě, chceme bezpečným parkováním kol umožnit nechat auto úplně doma. Ale možnost je to pro všechny, kteří jsou ochotni zkusit, že pohyb po městě na kole je leckdy nejrychlejší i nejpohodlnější. To je ozkoušené v Evropě a zjišťuje to i spousta měst v ČR, která pochopila, že
nekonečný růst míst pro auta ve městě není k žití. Do věci vstupuje naše
české specifikum, že máme drahá kola, proto je nezaparkujeme jen tak u kandelábru. Takže je to holt trochu náročnější.
3) Kolik tyto boxy město stály?
Beru informaci z tiskové zprávy, kde je uvedeno 338 tis. Kč s DPH. Když jsem si dělal rešerši dostupných řešení, řádově to tak nějak odpovídalo.
4) Počítáte s tím, že by město mělo tuto službu rozšiřovat?
Boxy asi ne, ale v investicích do cykloinfrastruktury obecně jsme dost
pozadu. K pochopení toho, že kolo může sloužit i pro dopravu po městě a ne jen pro sport, tu zatím moc nedocházelo. S nástupem elektrokol či koloběžek se výhody kola proti autu, pokud mluvíme o půdorysu města, ještě zvýší. Pak jde o to umožnit koexistenci všech druhů dopravy, třeba dětem umožnit na kole bezpečně dojet do školy.
5) Bude provoz těchto boxů nějak kontrolován? Monitorován? Aby například nedocházelo k tomu, že budou využívány jinak, než k čemu slouží?
Svobodný hlas vtipně vypustil koláž boxu jako tureckého záchodu. Přiznám se, že mě taky napadají různé excentrické způsoby zneužití. Ale na boxy je vidět z existující kamery MP, tak by to snad mohlo k něčemu být. Zajímavé bude samozřejmě sledovat i skutečnou využívanost boxů.